Kandungan Tatabahasa ( Sintaksis. ) KSSR BM Thn 4.
1.2 Sintaksis
Sintaksis ialah bidang ilmu
bahasa yang mengkaji bentuk, struktur dan binaan ayat. Hal ini bermakna, bidang
sintaksis ialah kajian tentang hukum atau rumus tatabahasa yang mendasari
kaedah penggabungan dan penyusunan perkataan atau kelompok perkataan untuk
membentuk ayat. Aspek sintaksis yang diberikan tumpuan adalah seperti yang
berikut:
a. Unsur utama yang terdiri
daripada kata, frasa, klausa dan aspek pembinaannya serta pembahagian subjek
dan predikat.
b. Jenis ayat iaitu ayat
penyata, ayat tanya, ayat perintah dan ayat seruan.
c. Ragam ayat iaitu ayat aktif
dan ayat pasif.
d. Susunan ayat, iaitu susunan
biasa dan songsang.
e. Binaan ayat:
i.
ayat dasar
ii.
ayat tunggal
iii. ayat terbitan atau ayat
majmuk
f. Proses ayat terbitan:
i.
proses penggantian
ii.
proses pengguguran
iii.
proses penyusunan semula
iv. proses peluasan
Sistem Ejaan
Tanda baca penting dikuasai
dalam komunikasi tulisan untuk memastikan keselarasan dan juga makna yang
tepat. Misalnya, koma dan tanda noktah mewakili hentian dalam pertuturan.
Penggunaan tanda baca yang betul dapat mewakili intonasi dalam bacaan dan
penulisan.
Perkara yang diberikan
penekanan ialah:
i.
Pola keselarasan huruf vokal
ii.
Ejaan kata pinjaman
iii. Ejaan kata dasar dan kata
terbitan
Sebutan dan Intonasi
Sebutan dan intonasi diajarkan
supaya murid dapat menyebut perkataan dan ayat dengan betul serta memahami
intonasi dan jeda. Kemahiran yang ditekankan ialah kebolehan mengenal pasti dan
membezakan pelbagai aspek dalam sebutan dan intonasi supaya murid dapat
menyampaikan maksud dengan tepat.
a. Sebutan
Sebutan diajarkan supaya murid
dapat menyebut sesuatu kata dengan betul. Sebutan bahasa Melayu yang diajarkan
di sekolah hendaklah menggunakan sebutan bahasa Melayu baku.
b. Intonasi
Intonasi ayat bahasa Melayu
yang betul hendaklah diajarkan mengikut pola yang berikut:
i.
ayat penyata
ii.
ayat tanya
iii.
ayat perintah
iv.
ayat seruan
v.
ayat terbalik atau songsang
vi.
ayat aktif
vii. ayat pasif
Kosa kata
Kosa kata terdiri daripada kata
umum dan istilah. Penguasaan kosa kata perlu ditingkatkan dan dikembangkan agar
murid dapat mengungkap maklumat dan buah fikiran selaras dengan penambahan ilmu
dalam mata-mata pelajaran yang dipelajari pada peringkat sekolah rendah.
Peribahasa
Peribahasa merangkumi simpulan
bahasa, perumpamaan, pepatah, bidalan, perbilangan dan kata-kata hikmat perlu
diajarkan dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia. Pemilihan peribahasa hendaklah
mengutamakan falsafah, keperibadian, dan nilai murni masyarakat Malaysia yang
berbilang kaum.
Ulasan
Catat Ulasan