Teknik mudah menjawab bahagian C UPSR 2014
Teknik menjawab
bahagian C UPSR.
Kelemahan murid.
1. Sering kali murid
tidak dapat menjelmakan nilai seperti dalam kehendak soalan.
2. Murid dapat
menyatakan nilai namun huraiannya tidak merujuk kepada petikan yang diberikan.
Walaupun huraiannya betul dan sesuai dengan nilai namun jika tidak merujuk
petikan yang diberikan maka markahnya tidak cemerlang.
3. Murid hanya
menuliskan ayat dengan nilai sahaja dan tidak menuliskan huraiannya.
4. Murid hanya meneka
dan menuliskan nilai tanpa merujuk petikan.
5. Murid gagal menuliskan
nilai. (tidak memahami petikan).
Cadangan
mengatasi masalah ini:
1. Kembali kepada
asas (back to basic) iaitu dengan kembali merujuki buku teks. Kemahiran ini sepatutnya telah diajarkan
kepada murid semasa Tahun Lima iaitu bermula
muka surat 18 dalam buku teks. Selusuri dan imbas kembali serta buat
ulangkaji kembali cara dan teknik yang disarankan dalam buku teks ini. Buku
teks Tahun Enam ada dinyatakan dalam m.s 13 , 49, 105,107,111,131,136 dan
beberapa muka surat lain yang tidak dinyatakan secara khusus namun menjurus
kepada kaedah menjelmakan nilai murni untuk
aktiviti ini. Ingatlah bahawa pembinaan soalan UPSR hanya mengambil kira apa
yang terdapat dalam sukatan pelajaran sahaja dan buku teks adalah kitab untuk
UPSR.
2. Dalam buku
teks juga menerangkan atau terdapatnya kemahiran mengaitkan maksud tersurat dan
tersirat. (B.T thn 5 m.s 118.) buat
latihan ini kembali seperti di tahun lima.
3. Jika anda
mengalami kekangan masa (masa semakin suntuk) maka teknik-teknik seperti yang
saya sarankan di bawah ini boleh digunakan (ikut kesesuaian).
Teknik
hafalan.
a. Murid
menghafal sebanyak mungkin nilai murni yang termampu.
b.Murid carikan makna untuk setiap nilai murni
tersebut menggunakan kamus.
c. Binakan ayat
yang berkaitan dengan nilai tersebut tanpa menuliskan nilainya dalam ayat
tersebut.
d. Ulangi
aktiviti ini sehingga mantap selepas itu barulah diberikan petikan sebenar
untuk menguji murid.
Contoh:
1. Baik hati - suka
menolong, suka membantu.
Ahmad berkongsi
bekalan makanan yang di bawanya dari rumah dengan Ismail yang tercicir wang
sakunya ketika waktu rehat di kantin.
Teknik
Pelaziman.
a. Murid
menghafal nilai murni.
b. Murid
diberikan petikan dan membacanya kemudian setiap ayat yang terdapatnya nilai
murni akan digarisi.
c. Murid
menuliskan nilai pada bahagian atas ayat yang terdapat nilai murni.
d. Murid
menuliskan nilai dan huraiannya.
e. Ulangi sekerap
mungkin dan pastikan setiap latihan diperiksa oleh guru dan berikan bimbingan
sekerap mungkin.
Teknik ini sesuai
untuk kelas target A sahaja.
Kaedah Membuat Ulasan
1. Membaca soalan dan memahami soalan.
2. Mengenal pasti kata kunci soalan sama ada:
Nilai,nilai murni,amalan baik,,pengajaran atau
faedah.
3. Membaca ayat demi ayat untuk mencari isi
yang berkaitan dan garisi isi yang ditemui.
4. Tukar idea-idea yang ditemui dengan nilai murni
5. Nyatakan 5 saja idea dan tidak lebih.
6. Mesti menghurai idea berdasarkan idea dalam
petikan
7. Nilai negatif dalam petikan boleh dipositifkan.
Contoh: Amin tidak suka bersukan -
Menjaga kesihatan.
8. Menuliskan ulasan:
a.Berdasarkan petikan kita mestilah....
b.Sebagai seorang murid kita mestilah......
9.
Gunakan
kata bantu untuk membina ulasan: seperti mestilah,mesti ,harus, haruslah, seharusnya,patut,
patutlah, sepatutnya, hendaklah, dan lain-lain lagi
FAQ
1. Bilangan
perkataan.
Walaupun
arahannya jumlah perkataan tidak lebih 50 patah perkataan sahaja namun jika
lebih daripada 50 patah perkataan markah tidak akan dipotong kerana mengikut
logiknya huraian kepada nilai murni pastinya akan melebihi 10 patah perkataan
apatah lagi jika murid mengambil terus huraiannya daripada petikan tanpa
mengedit terlebih dahulu di samping itu, penanda wacana dan juga pendahuluan
juga pastinya akan menambahkan bilangan perkataannya. Namun, kawalan perlu
diberi perhatian juga agar jumlah perkataannya tidak terlalu banyak hingga
menjejaskan fungsi “bahagian C” itu sendiri yang merupakan sekadar membuat
ulasan dan bukannya menuliskan sebuah karangan.
2. Penanda
wacana.
Penggunaan
penanda wacana adalah “harus” kerana murid perlu menulis sekurang-kurangnya satu
penanda wacana untuk mendapat markah yang cemerlang. Namun, dinasihatkan supaya
jangan menuliskan terlalu banyak penanda wacana dalam ulasan kerana akan
menjejaskan mutu ulasan itu. Masalah ini berlaku kerana murid lemah dalam
menggunakan penanda wacana yang sesuai dengan ayat yang dituliskan menyebabkan
tiada pertautan idea antara idea sebelum dan idea selepasnya dan
menyebabkan ulasan tidak cemerlang.
3. Menuliskan
lebih daripada 5 nilai.
Murid sepatutnya
patuh kepada arahan kerana arahan meminta Lima Nilai sahaja maka murid perlulah
menuliskan 5 nilai sahaja. Kegagalan untuk patuh kepada arahan memungkinkan
murd mendapat markah tidak cemerlang.
Contoh soalan UPSR 2010
Tulis lima nilai murni yang
dapat kamu perolehi darpada petikan di bawah
Sahabatku Fadhil,
Tujuan saya menulis warkah ini adalah untuk menceritakan pengalaman saya
semasa menyertai lawatan ke Pulau Langkawi anjuran Kelaab Bahasa Melayu
sekolah saya.
Kami memperolehi ilmu pengetahuan yang banyak. Setiap detik yang dilalui, kami
manfaatkan dengan mengunjungi tempat bersejarah seperti
Beras Terbakar, Makam Mahsuri, dan Pantai Pasir Hitam. Ketika menaiki
Kereta Kabel Langkawi menuju ke puncak Gunung Machincang, Kami kagum akan
keindahan alam semula jadi. Cuacanya sejuk manakala udaranya segar dan
nyaman.
Semasa di Pantai Cenang, kami meminta kebenaran untuk mandi
tetapi guru pengiring melarang kami kerana ombak besar. Kami akur akan
nasihat guru tersebut. Lawatan seterusnya ke “Underwater World”,iaitu
tempat pelbagai jenis hidupan air dipamerkan. Kami berbaris sebelum masuk untuk
mengelakkan kesesakan.
Sebelum pulang kami singgah di Pekan Kuah untuk membeli-belah.Saya hanya membeli
barang-barang yang perlu sahaja kerana itulah yang dipesan
oleh ibu .Saya juga membeli cenderamata untuk kawan-kawan dan
keluarga.
Langkah 1.
Menyenaraikan semua idea yang
diperolehi.
Nilai
dalam teks(tersurat)
|
Nilai
yang ditukar(tersirat)
|
Menceritakan pengalaman
|
Berkongsi pengalaman/idea
|
Setiap detik...kami
manfaatkan
|
Menghargai masa
|
Mengunjungi.....tempat
bersejarah
|
patriotisme
|
Kagum akan keindahan alam
|
Menghargai alam/bersyukur
|
Meminta kebenaran
|
Menghormati guru
|
berbaris
|
berdisiplin
|
Membeli....yang perlu sahaja
|
Bijak berbelanja/berjimat
|
Dipesan oleh ibu
|
Patuh/taat
|
Membeli cenderamata
|
Mengingati kawan/baik hati
|
Langkah 2
Memilih lima idea yang
dikehendaki dan membina ayat
Bersemangat
patriotik
menghormati guru
berdisiplin
berjimat
baik
hati
Langkah 3.
Kembangkan idea mengikut petak
lajur lima
Objek
|
Kata bantu
|
nilai
|
Kata hubung
|
huraian
|
Kita
|
patut
|
Bersemangat patriotik
|
dengan
|
Melawat tempat bersejaran
|
Kita
|
mesti
|
Menghormati guru
|
dan
|
Mendengar nasihat
|
kita
|
mestilah
|
berdisiplin
|
dengan
|
beratur
|
kita
|
hendaklah
|
berjimat
|
dengan
|
Membeli barang-barang yang
penting
|
kita
|
sepatutnya
|
Baik hati
|
dengan
|
Membeli cenderamata
|
Langkah 4.
Membina
ayat ulasan
Nilai yang diperoleh ialah kita patut bersemangat
patriotik dengan melakukan aktiviti berfaedah seperti melawat dalam
negara. Selain itu, kita mesti menghormati guru dan
mendengar nasihat mereka agar kita sentiasa selamat. Seterusnya kita mestilah berdisiplin dengan
beratur sebelum memasuki sesuatu tempat untuk mengelakkan kemalangan. Di
samping itu kita hendaklah berjimat-cermat dengan
hanya membeli barang-barang yang penting sahaja. Akhirnyai, kita sepatutnya baik
hati terhadap kawan-kawan dan keluarga dengan membeli cenderamata
kepada mereka sebagai tanda ingatan.
Ulasan
Catat Ulasan