Tips Bahagian C



Teknik Menjawab Bahagian C
Langkah Penting Menjawab Bahagian C
   1  Baca petikan sekurang-kurangnya dua kali. Gariskan isi penting
       penting dan kenal pasti nilai baik berdasarkan kehendak soalan.
2.   Pelajar mempunyai masa yang mencukupi. Bacaan pertama adalah 
      untuk memahami petikan. Bacaan kali kedua untuk mengenal pasti nilai
      dan garisi ayat  yang ada nilai murni dan tuliskan nilai di tepi petikan
           
Contoh:

Aku anak petani. Namaku Firdaus. Walau pun hidupku “ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang’. Hubungan kekeluargaan kami masih erat. Ayah sentiasa memberikan sepenuh perhatian kepada kami. Walaupun kami hidup susah, ibu tidak pernah mengeluh.
         
Harapan ayah dan ibu ingin melihat aku berjaya. Aku membuat persediaan awal untuk menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah. Di sekolah aku sentiasa menumpukan perhatian semasa guru mengajar. Di rumah pula, aku menyediakan jadual waktu untuk belajar.
         
Kegiatan sukan di sekolah tidak aku tinggalkan. Dengan bersukan, badanku menjadi cergas. Justeru, aku akan dapat belajar dengan selesa.
            
Aku bertekad mengubah nasib keluarga aku. Untuk itu aku berjanji akan belajar dengan gigih dan menjadi model terbaik kepada adik-adikku. Aku akan membuktikan bahawa kemiskinan bukan penghalang mencapai kejayaan.                                                                                                                                                                                                         
3.   Gunakan kata ganti nama ‘kita’.

       Petikan dibaca oleh pelajar dan pelajar yang dapat pengajaran  daripada petikan.
      Justeru itu gunakan kata ganti nama ’Kita’ semasa  membuat ulasan.
            
4.  Gunakan frasa ‘kita hendaklah’, ‘kita haruslah’,
             Pelajar boleh menggunakan rangkai kata tersebut bagi memberi
         penekanan nilai atau pengajaran yang diulas. Antara rangkai kata yang  
         sesuai digunakan seperti berikut:

                          kita haruslah ...
                          kita hendaklah ...
                          kita sepatutnya ...
                          kita sewajarnya ...
                          kita mestilah ...
                          kita perlulah ...

         Contoh ulasan :  Kita sepatutnya rajin menyiapkan kerja sekolah yang 
                                          diberi oleh guru.

Fomula mudah menjawab
Nilai murni
N1=____________________________________+ huraian______________________________
______________________________________________________________________________
N2=___________________________________+ huraian_______________________________
______________________________________________________________________________
N3=___________________________________+ huraian_______________________________
______________________________________________________________________________
N4=___________________________________+ huraian_______________________________
______________________________________________________________________________
N5=___________________________________+ huraian_______________________________
______________________________________________________________________________



Ulasan:

Berdasarkan petikan kita haruslah_______________________________________ seperti ___
___________________________________________________________________. Di samping itu, kita mestilah_____________________________________________ seperti ____________
_______________________________________________________________. Kita juga perlulah __________________________ seperti_______________________________________
_________________________________________________. Kita patut____________________
_____________________ seperti __________________________________________________
__________________________________________ . Akhirnya kita haruslah________________
_______ seperti________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________.

Tugasan hari ini.

Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

Sang Semut sering keluar mencari makanan untuk kumpulannya. Sang Semut bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas yang diberikan.

          
Pada suatu hari, ketika Sang Semut asyik mencari makanan, Sang Semut telah terjatuh ke dalam sungai. Sang Semut dihanyutkan air dan hampir lemas.
          
Sang Merbuk yang melihat kejadian itu segera menjatuhkan sehelai daun agar Sang Semut dapat berpaut. Sang Semut berjaya menyelamatkan dirinya dengan bantuan Sang Merbuk.
          
Pada suatu petang, Sang Semut terlihat seorang pemburu sedang mengacukan senapang ke arah Sang Merbuk. Sang Semut segera mengiggit kaki pemburu itu. Pemburu terkejut lalu tembakannya tersasar. Sang Merbuk segera terbang untuk menyelamatkan diri. Sang Merbuk mengucapkan terima kasih kepada Sang Semut.
       
Sejak peristiwa itu, Sang Semut dan Sang Merbuk bersahabat baik.
(UPSR2009)
                                                                                                                                        


    Jawapan :-

     Nilai yang diperoleh dalam petikan


-         rajin                                                      -  bertindak pantas / bijak      

-         bersungguh-sungguh                          -  membalas / mengenang budi

-         tekun / berusaha / berdisiplin              -  berhemah / menghargai

-         berhati-hati                                          -  setiakawan / hubungan baik

-         membantu / menolong / baik hati        -  berani / rasional

-        prihatin / belas kasihan


Latihan Tambahan
Tulis lima nilai yang dapat kamu peroleh daripada petikan di bawah. Panjangnya jawapan kamu hendaklah tidak lebih daripada 50 patah perkataan. Tulis jawapan kamu dalam satu perenggan.

Imran, Aidil dan Rajesh berkawan rapat. Pada suatu hari, ketika berjalan-jalan, mereka melalui kawasan dusun rambutan Pak Harun. Mereka ternampak buah rambutan yang masak.
            Aidil mengajak Imran dan Rajesh memanjat pokok rambutan, namun tidak dipersetujui oleh kawan-kawannya. Aidil berdegil dan terus memanjat pokok rambutan itu. Sedang leka memetik buah rambutan, dahan yang dipijaknya patah. Aidil terjatuh dan meraung kesakitan. Imran dan Rajesh yang masih berada di kawasan itu cuba membantu. Kebetulan Pak Harun melalui kawasan dusunnya itu dan ternampak mereka bertiga.
            Pak Harun menghantar Aidil ke hospital. Tangan Aidil yang patah telah dirawat. Imran dan Rajesh pula menghubungi keluarga kawan mereka itu. Aidil berasa kesal atas perbuatannya dan memohon maaf daripada Pak Harun.
(UPSR 2012)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

contoh karangan laporan perkhemahan

Karangan Fakta- Kebaikan Mengunakan Perpustakaan

TEMA-TEMA DALAM KSSR BM THN 4