KEMAHIRAN MENULIS DALAM KSSR TAHUN EMPAT
KEMAHIRAN MENULIS DALAM KSSR TAHUN EMPAT
Konsep Kemahiran Menulis
* Merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan ayat, serta mengeluarkan idea yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi melalui pelbagai jenis penulisan kreatif dan bukan kreatif.
* Penulisan yang menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan tatabahasa serta ejaan yang betul serta tulisan yang jelas dan kemas.
* Murid juga digalak menggunakan kreativiti mereka untuk menghasilkan bahan penulisan.
Prinsip Kemahiran Menulis
* Kemahiran menulis mekanis merupakan asas kepada penguasaan menulis.
Konsep Kemahiran Menulis
* Merujuk kepada keupayaan murid menulis perkataan dan ayat, serta mengeluarkan idea yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi melalui pelbagai jenis penulisan kreatif dan bukan kreatif.
* Penulisan yang menggunakan ayat yang gramatis, tanda baca dan tatabahasa serta ejaan yang betul serta tulisan yang jelas dan kemas.
* Murid juga digalak menggunakan kreativiti mereka untuk menghasilkan bahan penulisan.
Prinsip Kemahiran Menulis
* Kemahiran menulis mekanis merupakan asas kepada penguasaan menulis.
*
Melahirkan idea dalam bentuk penulisan perlu mengamalkan prinsip ansur
maju.
*
Keseragaman dalam membentuk dan menulis huruf perlu dititikberatkan.
* Latihan
menulis yang berterusan perlu dijadikan amalan.
*
Mengimlak dapat mengukuhkan penguasaan kemahiran mengeja.
* Bacaan
luas membantu menghasilkan penulisan karangan yang baik melalui penambahan kosa
kata.
Objektif
Kemahiran Menulis
* Menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk secara mekanis dengan betul dan kemas;
* Menulis frasa dan ayat tunggal secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas;
* Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan bertumpu dengan betul;
* Membina dan menulis pelbagai jenis ayat berdasarkan bahan grafik dalam satu perenggan dengan betul;
* Menulis imlak perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dengan tanda baca dan ejaan yang tepat;
* Mencatat maklumat yang betul mengikut susunan dan membuat carta alir daripada pelbagai sumber;
* Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul menggunakan idea utama dengan menggunakan bahasa yang santun;
* Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk pengumuman yang betul dan jelas dengan menegaskan kesantunan berbahasa;
* Menghasilkan penulisan pelbagai genre secara berpandu dengan betul; dan
* Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek penggunaan kata, imbuhan, kata majmuk, ejaan dan tanda baca.
* Menulis frasa dan ayat tunggal secara mekanis dalam bentuk tulisan berangkai dengan betul dan kemas;
* Membina dan menulis jawapan pemahaman berdasarkan soalan bertumpu dengan betul;
* Membina dan menulis pelbagai jenis ayat berdasarkan bahan grafik dalam satu perenggan dengan betul;
* Menulis imlak perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan berimbuhan dengan tanda baca dan ejaan yang tepat;
* Mencatat maklumat yang betul mengikut susunan dan membuat carta alir daripada pelbagai sumber;
* Menulis untuk menyampaikan maklumat yang betul menggunakan idea utama dengan menggunakan bahasa yang santun;
* Menulis untuk menyampaikan maklumat berbentuk pengumuman yang betul dan jelas dengan menegaskan kesantunan berbahasa;
* Menghasilkan penulisan pelbagai genre secara berpandu dengan betul; dan
* Mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek penggunaan kata, imbuhan, kata majmuk, ejaan dan tanda baca.
Ulasan
Catat Ulasan